Bokanmeldelser

Norra Latin (2019) av Sara Bergmark Elfgren

WOW. Denne boka scorer fullt på alle mine krav. Fantastiske karakterer som du får komme helt innpå og en handling som trekker deg inn fra første setning. Lenge siden jeg har lest en bok som viser et tenåringsliv like realistisk og spennende som dette. Selv om forholdene i boken er realistisk, byr den på en verden som har mer mellom himmel og jord enn vår. Liker du  tenåringsdrama, grøssere og fantasy, passser denne perfekt. 10/10 would recommend.

Sjanger: Grøsser

The hate u give (2017) av Angie Thomas

Denne boken er en absolutt «must read». I sentrum av boken er hverdagen til tenåringen Starr Carter og hennes liv som afro-amerikaner. I den sammenheng setter boka et viktig lys på raseproblemet i USA, samtidig som den tar opp problemer de fleste tenåringer kjenner seg igjen i. Kjærligheten og båndet mellom mange av karakterene er til å ta og føle på, og jeg felte en tåre her og der. Uten problem er den i tillegg underholdende og alvorlig der det trengs, og kan leses av alle (muligens ikke de yngste, men 13 og oppover). 8/10

Sjanger: Ungdomsroman

Fri (2019) av Juno Dawson

Hvis du likte hitserien Euphoria på HBO kommer du til å like denne boken. Ærlig og åpen om de stygge og «fine» sidene ved narkotika. Den dykker også ned i hovedkarakterens motiv for å dope seg og utforsker mange av de interessante sidekarakterene. Personene i boken (spesielt hovedkarakteren Lexi) minner om en krysning mellom Rue fra Euphoria og Sharpay fra High School Musical. Hvis jeg skal kritisere noe er at handlingen mister sin troverdighet her og der, og noe forutsigbar. Likevel en bok verdt å lese og som kan anbefales de fleste ungdommer. 7/10

Sjanger: Ungdomsroman

Under (2017) av Sturla Bang og Hilde Kvalvaag

Noen ganger treffer ikke en bok helt det den sikter på. Denne boken inneholder mye action og blir krydret av både samisk og kinesisk språkbruk. Likevel synes jeg boken bruker for lang tid til å komme fram til spenningen. I tillegg blir jeg ikke like investert i karakterene, noe som gjør at man får et likegyldig forhold til risikoen i handlingen.  Likevel har boken enkelte øyeblikk der den får meg til å grøsse med sine gode beskrivelser, men det blir med de små glimtene. Jeg ser hva de prøver på, men det faller igjennom uten å fange meg i handlingen. 4/10

Sjanger: Science fiction

Det var alt kjære venner. Håper denne lille bokanmeldelsen er til hjelp om du er på jakt er noe nytt å lese. Hvis du har noen anbefalinger, send de gjerne inn på en av våre sosiale medier!